fredag den 2. marts 2018

Hul igennem anmeldt af Eva Lucia 3/5 stjerner

HUL IGENNEM AF LINE LEONHARDT

foto.JPG
*Reklame* – Titel: Hul igennem – Forfatter: Line Leonhardt – Forlag: Calibat – Anmeldereksemplar fra Calibat

★★★☆☆

Hver gang man påbegynder læsningen af en bog, som er skrevet af Line Leonhardt, så er man helt sikker på følgende to ting: Der venter en original historie og et utrolig detaljeret og spot on-sprog. Det er blandt andet nogle af de ting, som jeg nyder ved Line Leonhardts skrivestil. Det er noget helt særligt! Jeg er faktisk så småt begyndt at kunne genkende hendes streg og jeg nyder hver en bog, som jeg læser forfatteren.
Hul igennem er derfor ingen undtagelse. Det er en god roman, hvor der er styr på fortællingen, både i forhold til karakterer samt plottets udvikling. En af de ting jeg er så vild med, er den måde hvorpå forfatterens karakterbeskrivelse aldrig er direkte, men ligger gemt mellem linjerne. Der er plads til, at fantasien får frit spil. Det ses eksempelvist ved, at karaktererne ikke beskrives direkte med udseende. Nogle vil måske tænke, at det får dem til at virke flade, men nej, for Line Leonhardt gør karaktererne levende gennem deres handlinger, det de siger og særligt det de ikke siger. Den lille, men ekstraordinære finesse, er jeg simpelthen helt vild med. Derfor bliver jeg ved med at juble lidt indeni, hver gang jeg hører om en ny udgivelse fra denne forfatter.
Hul igennem er en kort roman, som kun består af 100 sider, men man når at opleve en hel del i løbet af læsningen. Man introduceres først og fremmest til Mads, som gerne vil være rockstjerne. Han har et band med sine venner i vennens kælder, men Mads synes ikke rigtigt, at de nogensinde når at øve. Der kommer sjovt nok altid øl, smøger eller fjol i vejen. En dag løslades Mads’ onkel, Alberto og Mads er uheldig, for han taber et væddemål og må derfor gå til frisør, selvom en ægte rockstjerne ikke kan have kort hår. Ved frisøren møder han smukke Karina og hormonerne bobler i kroppen. Han bliver helt vild med hende, men ved ikke helt hvad han skal gøre for at score hende.
Det er en roman for unge om at være ung og de svære ting ved at være ung, både om hvordan man skal navigere, hvordan hormoner og følelser kan få én til at se uklart, og samtidig er det en fortælling om at forsøge at navigere igennem ungdommen hen mod drømmene og planerne – uanset om det betyder om man bliver rockstjerne eller ej.
Hul igennem er en fin læseoplevelse, hvor der både er humor og hvor forfatterens sproglige flair i den grad stråler igennem.

Hvis du vil læse hele Eva Lucias anmeldelsen af Hul igennem, så gå til sitet her.